de Popescu Ioana

Ilustrație de Grec Carina

 

Ați fost vreodată atât de adormiți încât ați cumpărat o cafea în fugă, de la prima cafenea pe care ați văzut-o? Cu siguranță vi s-a întâmplat cel puțin o dată, iar dacă nu vi s-a întâmplat încă, sigur vi se va întâmpla. Pentru cei care s-au regăsit când au citit prima întrebare, bănuiesc că deja s-au gândit la una dintre cele mai cunoscute cafenele ce urmează acest concept „to go”, poate chiar „5 to go”. Însă, câți dintre voi ați acordat atenție designului de pe paharele lor ce reconstituie conceptul inovativ al anilor `50 numit pop art?
Pop art-ul a apărut în jurul anului 1950, în mare măsură datorită creației artiștilor Jasper Jones și Robert Rauschenberg. Ei sunt cei care definesc un nou concept artistic, bazat pe introducerea obiectelor de uz cotidian sau a imaginilor acestora în operele de artă. Reprezentanții pop art-ului folosesc diverse tehnici și metode surprinzătoare pentru a transmite mesajul artistic. Amestecul de genuri și specii, amalgamarea diverselor discipline artistice și a mijloacelor de expresie sunt caracteristici clare ale acestui curent. Astfel, folosind amestecul de obiecte: benzi desenate, fotografii, sticle și alte obiecte uzuale pe suprafețele pictate, artiștii au dat naștere unor opere de artă inedite.
Importante mi se par temele fundamentale ale pop art-ului: reclama și mijloacele de informare în masă, aluziile la sfera sexuală, atracția către stereotipuri, cultura de masă și consumerismul.
Andy Warhol a ajuns unul dintre simbolurile acestei mișcări, care printre altele a reușit să realizeze din imaginea unor simple obiecte, adevărate opere de artă. Din perspectiva artistului munca înseamnă artă, iar prin intermediul artei îți câștigi traiul. În trecut, tânărul artist a debutat ca grafician de reclame, ilustrator la reviste renumite precum Vogue și Harper`s Bazaar, pictor, fotograf și realizator de filme. Pasiunea sa de a desena a apărut în copilărie, deoarece suferea de o boală neurologică, iar colegii săi îl evitau. Cea mai prestigioasă operă de artă este rochia de unică folosință din hârtie imprimată cu cutii de supă Campbell, fiind o noutate la vremea aceea pentru lumea mondenă. Când a fost întrebat de ce a ales o conservă de supă, acesta a răspuns simplu: „Am vrut să pictez nimicul şi esenţa lui am găsit-o în această umilă cutie”. Printre numeroasele sale lucrări se regăsesc portrete ale unor vedete de talie mondială precum  Marilyn Monroe, Elvis Presley, Marlon Brando sau Elizabeth Taylor.
Picturile lui îmbină desenul cu fotografia, subiectul său preferat fiind societatea de consum și simbolurile acesteia cel mai ușor de recunoscut. Consumerismul pentru el nu este un lucru rău, ci din contră, este perceput ca fiind elementul ce ne unește și pe care îl avem cu toții în comun. Warhol obișnuia să spună că o Coca-Cola (sunt celebre picturile sale cu sticlele de Coca-Cola), are același gust indiferent cine ești, ea este aceeași și pentru președinte, și pentru vedete și pentru oamenii simpli, artistul recreând lumea publicității.
Pentru mine, pop art-ul este dovada unei libertăți de expresie nelimitată a artistului în societate, iar A. Warhol a influențat și a inspirat indubitabil generațiile ulterioare de artiști de pretutindeni. Astfel, cred că o picătură de cultură se asortează foarte bine cu o sticlă de Coca-Cola și o lucrare pop-art.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

APARITIA NOULUI NUMAR AL REVISTEI -8 zile 3 ore 26 minute 11 secunde pana la aparitie
CAN'T WAIT